Alhamdullilah, Terima kasih.

Assalamualaikum. Salam Kedah aman makmur, salam Perak aman jaya.

Sengaja aku nak cerita kisah yang jadi sabtu lalu. Semoga dapat jadikan pengajaran untuk orang lain dan diri sendiri.

Jam 1050, aku bangun tidur, gara-gara lagu yang dipasang housemate. The most annoying thing that happen in the morning, kalau buka zikir takpe la jugak. At least bangun tenang je. Ni lagu, serabut kot. Bangun je terus ke bilik air, basuh muka+gosok gigi.

Tiba-tiba rasa tak sedap hati, macam ada orang usik barang-barang aku kat dapur. Kami duduk apartmen, 6 orang 1 rumah. Then, keluar bilik air, terus ke dapur. Housemate aku dengan senang hati ambik roti, milo aku untuk dia breakfast. Tak minta izin!

Niat aku, bukan nak kedekut dengan  dia, memang aku bukan jenis yang kedekut pun, even kalau dia minta izin pun, jawapan aku tetap sama, "ambikla". Mungkin sebab tu dia dah penat minta dan ambik sendiri je. Tapi, tu la benda paling aku tak suka, harta orang buat macam harta sendiri. Mula la nak drama pagi-pagi.

Masuk bilik, terus menangis sepuas-puasnya. Terus whatsapp orang-orang penting. Along, abang2 senior dan kawan2 baik. Cerita ape yang berlaku. Aku menangis bukan sebab dia makan makanan aku tak minta izin, aku menangis sebab aku dah takde duit nak beli balik semua tu. Aku nak jimat, sekurang-kurangnya 4 bulan dekat sini, tak perlu lagi aku beli. RM10 yang tinggal untuk seminggu lagi. Sedangkan dia orang senang, kerja lagi untuk support diri sendiri, beli la sendiri. Walaupun dia tak makan sampai habis, tapi kalau sebulan aku letak barang-barang aku dekat dapur, dia boleh guna sewenang-wenangnya, apa akan jadi. Aku baru letak 2 hari...

Reply whatsapp dari along,

"Simpan dalam loker barang-barang hang tu kalau hang nak jimat"
"Takpe, ikhlaskan saja. Anggap sedekah. Dapat pahala. Bukan senang Allah nak bagi pahala dekat hang kan?"
"Tak payah sedih-sedih lagi."

Disebabkan jawapan along, terus aku stop menangis, ikhlaskan hati, anggap sedekah. 

Sebenarnya bukan ni yang nak dijadikan pengajaran.

Petang tu, kawan aku Syaza ajak pergi Perak Expo For Young Scientist 2014. Actually, aku AJK perasmian & penutup untuk expo tu, tapi aku bertugas hari Ahad. Jadi niat aku pergi untuk tengok seuasana expo sebelum bertugas esok.
Jam 1700, selesai ekspo. Aku, Syaza dapat bubur kacang dan bubur pulut hitam waktu minum petang. Memang waktu tu bersyukur sangat-sangat sebab aku tak lunch lagi. Nasi ada dekat bilik. Tambah pulak dengan takde mood+takde duit.
Sebelum balik, aku order roti gardenia dekat abang senior, since dia nak ke pekan.
Jam 2050, aku turun untuk ambik barang yang dipesan. Tengok macam-macam la pulak dia bagi. Aku order roti je.

Jadi aku flashback balik ape yang jadi hari tu. Mungkin disebabkan aku ikhlaskan apa yang housemate aku makan pagi tu yang membuatkan rezeki aku bertambah di waktu petang. Allah dah rancang elok-elok, aku je yang tak nampak. Rezeki Allah yang bagi. Mungkin makanan aku pagi tu rezeki dia, dan aku yang kena ikhlaskan hati. Alhamdullilah, bersyukur sangat. 

0 Response to "Alhamdullilah, Terima kasih. "

Post a Comment